basenlisette-costarica.reismee.nl

Op zoek in de wolken

Vanaf La Fortuna reizen we per jeep-boot-jeep naar Monteverde. Aangezien we de laatste dagen wat problemen hadden met het vinden van een slaapplaats, hebben we de accommodatie vooraf vastgelegd. Blijft altijd spannend waar je dan terecht komt. Wederom een voltreffer. Het kleine B&B'tje (Casa Batsú) met een gigantische tuin ziet er erg gezellig uit. We worden hartelijk ontvangen door de eigenaar met een ontvangstcocktail van watermeloen en passievrucht en een vers geplukte groene mango, klaargemaakt met wat peper en zout en een dressing van limoensap en chilisaus. Nice! We hebben maar een nacht hier gepland, dus we moeten wat vaart maken. We willen in ieder geval een canopy tour doen en verder nog niet echt plannen. De eigenaar, Carlos, heeft nog wat tips voor ons en begint enthousiast te vertellen over de geschiedenis van het Monteverde Cloudforest, zijn B&B en de geschiedenis van Costa Rica. Zo enthousiast dat we onze plannen ietwat aanpassen. De canopy tour gaan we zeker doen, maar daarbij gaan we toch ook nog een guided hike door het forest maken.

De canopy tour was fun. Dit is een tocht waarbij je al ziplinend van boom naar boom glijdt. De langste line was 1590 meter en deze moesten we op de Superman manier nemen (head first). Wat een fantastische vergezichten! Het hoogtepunt was toch wel de Tarzan swing. Hierbij sta je op een hangbrug een meter of 50 boven de grond, dan spring je de diepte in (dan maar hopen dat het touw alle pancakes en eggies houdt) met een vrije val van een paar seconde overgaand in een rustig schommelende swing tot gevolg.

Na de adrenaline rush kregen we van Carlos een rood wijntje in onze handen gedrukt en werden we doorverwezen naar het sunset trail. Een korte wandeling naar een paar bankjes met mooi zicht op de zonsondergang. Helaas zaten er wat wolken dwars, maar dat is het risico van het Cloud forest:P

De menukaart van Casa Batsu sprak ons erg aan, dus we zijn thuis gebleven voor diner. Wederom een goede keuze. Carlos bleek een voortreffelijke chef! Het zeer uitgebreide menu met drankjes was fenomenaal! Het ontbijt deed niet onder aan het dinner. Het vier-gangen-ontbijt, bestaande uit alles wat wij heerlijk vinden, was een perfecte basis voor onze wandeling.

De biodiversiteit van het Monteverde Cloudforest is totaal anders dan die van de andere regenwouden. Dit zie je goed terug in de beesten die daar leven. De voor iedereen (door van de valk/avifauna) bekende toekan is in dit bos groen. Liz, normaal gesproken niet veeleisend..., had de guide een eis meegegeven, het spotten van de Quetzal. Dit is een fantastisch mooie gekleurde vogel. De guide gaf aan dat hij deze al even niet had gespot en het niet het seizoen is, maar ging er helemaal voor. Excited begint de guide opeens heen en weer te rennen met z'n telescoop. Wat een spot, maar toch een klein beetje een tegenvaller, het is een vrouwtjes Quetzal. De mannetjes zijn zoals wel vaker in de natuur een stuk mooier/opvallender, en de vrouwtjes zijn de evil geniuses. 10 meter verder begint de guide nog meer te stuiteren hij spot een een jong mannetje. Inderdaad meer kleur dan het vrouwtje, maar nog niet de staart en kleur die hem zo uniek maakt. Nog eens 50 meter verder heeft de guide het niet meer, hij begint enthousiast te stuiteren omdat hij ook een volwassen mannetje spot. Meteen worden er allemaal andere guides gebeld en foto's gemaakt. Met deze highlights vastgelegd op de gevoelige plaat (door de telescoop) lopen we verder door het woud en worden we een stuk wijzer over de flora en fauna, zoals de testikel plant (ook bekend als de orchidee) en de moordlustigheid van de wurg Ficus.

Om 14.30 pakken we de bus naar San José om vervolgens de volgende ochtend naar Tortuguero te vertrekken.

Pura Vida,

Bas en Lisette