basenlisette-costarica.reismee.nl

Jimny ruleszzz

Met public transportation van Mal Pais naar Playas del Coco is geen optie. Slechte verbinding, veel overstappen en meer dan een dag reizen. Toch bijzonder voor twee dorpjes die nog geen 200 km bij elkaar vandaan liggen. Voor de komende dagen hebben wij dan ook een nieuwe aanwinst. De meest luxueuze 4x4 die we konden vinden, eentje met een gigantische partij PK's en die waren nodig ook...de SUZUKI JIMNY;). Het heeft de afgelopen nachten flink geregend, dus de onbegaanbare wegen zijn nu echt een leuke uitdaging geworden in dit 4x4tje! Rond 9 uur starten wij onze reis in Jimny. De eerste 15 km over modderige wegen waarbij de auto van links naar rechts gleed, waren eruuug leuk. Daarna reden wij over verharde wegen tot aan Playas del Coco, maar dat mocht de pret niet drukken. Met de be-on-road app konden we gelukkig via gps navigeren, want aan bordjes doen ze hier niet, maar aan gaten in de weg hebben ze hier geen gebrek.

Playas del Coco is duidelijk niet ons ding. Het heeft de Lloret de Mar vibe: veel te veel grote bars, souvenirs shops en mensen die je naar binnen proberen te trekken met happy hour aanbiedingen (dat laatste vinden we eigenlijk geen probleem;)). Gelukkig zijn wij hier alleen voor het duiken. Na wat rondjes rijden vinden wij een schattig houten B&B, waar wij 2 overnachtingen boeken. Nog even tassen naar de kamer en meteen naar de duikschool voor het passen van onze gear.

De duikschool was top! Rich Coast divers wordt gerund door een Nederlands stel. Het is een trainingscentrum voor instructeurs, met goede materialen en leuke staff. De volgende ochtend worden we om 8uur fris en fruitig verwacht, dus nu eerst maar eens tijd voor uhhmm ja, wat zat het in dit plaatsje worden,...bier en pizza?

Inderdaad, het waren prima biertjes en een mega pizza:) De nacht was iets minder prima, lek gestoken en maar een paar uur geslapen, in de steeds vreemder ruikende kamer zonder echte gordijnen, lopen we naar beneden om te zeggen wij niet nog een nacht blijven. Na het duiken zoeken wij wel weer een nieuw plaatsje om te vertoeven....

De duik was super, onze gids was een grapjas, spullen tillen werd door de staff geregeld en tijdens het duiken zagen wij een enorme sting ray, spotted eagle ray's, giant morey's, 5 white tip reef sharks van +- 2m. O, en niet te vergeten een 'octopussy', dit volgens een Costaricaan in opleiding voor dive master. Ook heeft L de vissen gevoerd met haar maaginhoud, vanaf de boot danwel, in het water ging het gelukkig prima.

Na het duiken zijn we Jimny weer ingesprongen en vertrokken. De bestemming was nog niet bekend, eerst maar weg uit Loco El Coco met een tussenstop in het enige dry forest van Costa Rica.