basenlisette-costarica.reismee.nl

Hiking

Na ons wat gehaaste vertrek uit Playas del Coco en een korte tussenstop in het dry forest (wat ons betreft een oer Hollands bos met wat exotische dieren), zijn we doorgereden naar Bijagua. Een plaatsje met een volgens de foto's en verhalen een rivier met een bijzondere blauwe kleur. Iets na zessen komen we pas aan bij het dorpje, dus snel opzoek naar een slaapplaats. De Lonely planet heeft ons tot nu toe aardig geholpen, dus we volgen het advies van de Lonely planet op en gaan opzoek naar een aantal cabinas vlakbij de ingang van het national park. Nog een krappe 5 km en het begint al aardig donker te worden. Nog een keer rechtsaf en dan nog een stukje berg op. Het leek zo dichtbij, maar 3 km en een uur verder zijn we er aardig klaar mee. Gelukkig komen we uit het niets een ander hotel tegen, een 'Lonely planet aanrader'. Dit is een erg dure eco lodge, maar ze kunnen ons vast vertellen waar we wel heen moeten. Het zag er rustig uit, en de Franse eigenaar kwam meteen naar ons toe om te vragen of hij ons het hotel even kon laten zien. De eigenaar, bekend met de Hollandse gierigheid bood ons na de tour een 'Dutch deal' aan. Een kamer met king size bed, subliem eten en een fantastisch uitzicht voor bijna de helft van de prijs! OK...misschien blijven we dan toch maar een nachtje hier:)

Bij daglicht en na een goed ontbijt rijden we door naar het park. De rit was langer en lastiger dan verwacht, dus maar goed dat we niet door zijn gereden de dag ervoor. Tegen een kleine vergoeding krijgen we toegang tot het park en gaan we opzoek naar de Rio Celeste (blauwe rivier). Het pad is redelijk goed begaanbaar, desalniettemin een behoorlijke klim door de jungle. Het eerste wat we te zien krijgen van de rivier is een prachtige waterval overgaand inderdaad in bizar blauw water. Na de nodige foto's te hebben genomen volgen we de rivier, tot het punt waar hij samenkomt en van kleur veranderd. Super mooi! Zo nu en dan komt er een behoorlijke zwavellucht voorbij en zien we borrelende poeltjes, best bijzonder allemaal. 300 foto's verder stappen we weer in de auto met bestemming La Fortuna. Wij maken nog een korte tussenstop om samen met de locals in een mooi stukje blauwe rivier te zwemmen...gelukkig geeft het niet af:)

Pura Vida,

Bas en Lisette