basenlisette-costarica.reismee.nl

Hiking 2.0

Fortuna is een 'grote' stad met twee grote trekpleisters: het beklimmen van de (actieve) Arenal vulkaan en het baden in hotsprings. Dit staat beide op onze to do list tijdens ons bezoek aan Fortuna.

Het vinden van een geschikte slaapplaats is ook hier weer een flinke uitdaging. Het aanbod varieert van overgeprijsde all-in resorts en de 'die hard' backpacker hostels. Beide niet helemaal onze smaak. Uiteindelijk vinden we een prima hotelletje midden in het centrum. Voordeel van dit hotel is dat alles om de hoek zit. Eetgelegenheden, supermarkt en helaas maar waar, de autoverhuur om de auto in te leveren.

Hoewel Fortuna draait om de Arenal vulkaan en de hotsprings besluiten we om niet deze vulkaan, maar de Cerro Chiro te gaan beklimmen. Deze ligt naast de Arenal en heeft een top wandeling naar de krater. Eenmaal afgezet door de taxi bij het startpunt moeten we eerst nog wat papieren onderteken. Dat we de klim doen op eigen risico, niemand aansprakelijk is en nog meer bangmakerij. Voor vertrek moeten we ook nog de plattegrond en safety rules doornemen. Volledig geïntimideerd door alle regels en risico's beginnen we aan de klim. Dat het geen makkelijke klim is wordt vrij snel duidelijk. De eerste 400 meter gaan nog soepel berg af, maar daarna wordt het alsmaar steiler en steiler. Het bordje "nog 1700 meter" gaf goede moed, ware het niet dat we vanaf dat moment nog één uur en een kwartier hebben moeten klimmen om bij het eindpunt te komen. Het prachtige groene kratermeer ziet er na bijna twee uur klimmen uitnodigend uit. Je zou verwachten dat een kratermeer enigszins verwarmd zou zijn. Dat was het dus niet! Na een verkoelende duik en een voedzame lunch (mango en mueslirepen) beginnen we aan de tocht terug. Eerst omhoog de krater uit klimmen (letterlijk) en dan afdalen. De terugweg ging een stuk sneller en soepeler, alhoewel we beide onderuit zijn gegaan met hard gelach van de ander;) Mogelijk dat de beloning na voltooiing van de klim hier invloed op had.

Onze beloning was een bezoek aan een hotspring. Er zitten er meerdere in Fortuna, wij kiezen voor Eco Thermales. Een kleinschalige spring met max. aantal bezoekers gelegen midden in het primary rainforest. Voordat we de taxi uitstappen begint het te regenen. De taxi driver is zo vriendelijk om ons pal voor de ingang af te zetten. We moeten nog 5 meter lopen, maar zelfs dat was voldoende om alsnog volledig doorweekt aan te komen. We weten dat het regenseizoen is, maar zulke harde buien hadden we nog niet meegemaakt. Gelukkig wordt je van een hotspring ook nat, dus snel omkleden en de bizar warme en mooie baden in....

Pura Vida

Bas en Lisette